Voice over IP, beter gekend als VoIP, is bellen over het internet. Simpel, je maakt gebruikt van je internetverbinding om te bellen. We kennen VoIP ook als cloudtelefonie, internetbellen of IP-telefonie.

Dus bellen via internet?

In tegenstelling tot de klassieke telefoonlijn maakt VoIP gebruikt van een internetverbinding: je prikt het telefoontoestel rechtstreeks in op je router. Wil je liever een gsm-toestel gebruiken? Dat kan, je hebt enkel een actieve dataverbinding nodig (4G of wifi). Zo ben je bereikbaar op een vast nummer, ook als je niet vast op locatie zit. Handig toch?

Waarom zou ik kiezen voor VoIP als ik een vaste lijn of gsm heb?

Simpel. VoIP staat voor flexibiliteit en is niet gebonden aan een locatie. Je vaste lijn kan je niet meenemen, VoIP wel. Stel je hebt een vaste lijn op kantoor, maar bent regelmatig buitenshuis. Klanten bellen je vaste lijn en door gebruik te maken van VoIP komen deze oproepen gemakkelijk en snel binnen op je gsm.

Multitasken? Krijg je meerdere oproepen tegelijk binnen en kan je ze niet behandelen? VoIP laat het toe om de oproepen gemakkelijk door te schakelen naar beschikbare collega's.

Telewerken

Door corona is telewerken de norm geworden. We proberen zo goed mogelijk thuis een kantoor na te bootsten, onze 'home office'. Een klassieke telefoonlijn is complex om te verhuizen van kantoor. Met VoIP neem je het toestel mee en prik je het in op je bestaande internetverbinding en klaar, je bent direct bereikbaar via je gekende nummer.

Zie je het niet zitten dat toestel te verhuizen? Geen probleem, VoIP kan ook op je gsm geïnstalleerd worden. Zo ben jij bereikbaar op je gekende vaste nummer en hoef je je gsm-nummer niet te delen.

Is dat het?

Neen, de mogelijkheden zijn eindeloos, we sommen de meest gebruikte even op:

  • Het instellen van openingstijden zorgt ervoor dat klanten automatisch een gepersonaliseerde boodschap krijgen als ze bellen buiten deze tijden.
  • 1 nummer, meerdere gebruikers. VoIP is de ideale oplossing als je 1 centraal nummer wilt dat gedispatched wordt naar verschillende gebruikers.
  • Customer friendly: maak slimme keuzemenu's zodat klanten direct bij de juiste persoon terechtkomen.

Wil je meer weten hoe we je met VoIP kunnen helpen? Ga naar amplr.be of bel ons op!